donderdag 22 januari 2009

Nachtploeg


Panda:
Mijn broer en ik vormen de nachtploeg. Ja, wij hebben nachtdienst, dat klopt. Nee, wij werken niet als tuinmannen maar als partijgenoten. Van de partij "Hof is Vol" inderdaad. Wij zorgen er vannacht voor dat er geen vreemdelingen in onze tuin komen. Omdat het hier al vol genoeg is ja, dat heeft u uitstekend begrepen.


Maar omdat het nogal stil is, toen we daarnaast wat tuinwerk. Omdat dat ook moet gebeuren ja, en omdat er voor morgen storm en regen is voorspeld. Ja, u kunt het vooruitwerken noemen. Want wat je vandaag doet hoeft morgen niet meer heh?


Harremans:
Het is hier een grote zooi, dat heeft u goed gezien. Maar wij verwachten dat over een tijdje weer van alles boven de grond komt, en dat ik dan weer nieuwe lig- en hangplekken kan gaan maken. Ja, die plekken zijn erg belangrijk want daar kun je dan uitrusten en ondertussen toch de tuin in de gaten houden. Ja, om ervoor te zorgen dat er geen indringers komen, en om ze, als ze komen, direct onze tuin uit te meppen. Dat hebben we opgenomen in het pootvest van de partij, ja.
Gisteren nog heeft Mio buurpoes Bohr op haar nummer gezet. Ja, Mio is dus partijgenoot en Bohr is vreemdeling. Ze woont hier inderdaad wel, maar door haar naam denken wij dat zij niet helemaal zuiver op de graat is. Of is het graad? Nou ja, doet er ook niet toe. Bohr dus, heeft een verdachte "h" in haar naam. Riekt naar Duits inderdaad. Nee, we weten niet zeker of zij iets duits in haar heeft maar haar naam alleen al maakt haar erg verdacht. Verder hebben wij moeten vaststellen dat ze niet tegen een beetje pesten kan, en ook dat is erg verdacht. Dus hebben wij moeten concluderen dat zij hier niet thuishoort.


Even een sprietje wegbijten, ja? Wel, dan hebben we ook nog die Iwan. Die grote rooie inderdaad. Die hoort hier ook niet maar hij komt hier wel. En dat kunnen we dus niet tolereren. Met "we" bedoel ik dus wij van de partij. Nee, wij verlenen hem ook geen recht van overpad, anders is het eind zoek.
Maar wat doet u hier eigenlijk? Zo midden in de nacht? Ah, op zoek naar Japekoppie. Is hij ontsnapt? Erg vervelend voor u, maar ik geef hem wel gelijk. Nee, ik heb geen zin om dat verder toe te lichten want het gaat u niets aan waarom ik dat vind.


Panda:
En dan heb je ook nog die andere rooie. Bolle-wangen ja. Die is hondsbrutaal, dat hou je niet voor mogelijk. Stampt hier gewoon de Poort door en doet alsof de hele wereld van hem is. En die geluiden die hij maakt zijn ook niet te harden. Maar vannacht hebben wij hem nog niet gezien. Nee, uw Japekop heb ik ook niet gezien. En als ik hem wel had gezien, had ik hem de Poort uitgeslagen. Omdat ik in de nachtploeg van de partij zit, dat klopt.


Nee, wij denken niet dat er vannacht nog iemand langs gaat komen. En dus wordt het tijd om maar eens wat brokjes te gaan eten. U heeft zeker geen sleutel van ons huis bij u? Dan zijn we gedwongen om te wachten tot de deur van binnen wordt geopend. Ja, mochten we Japekop zien, dan zullen we hem de Poort uitmeppen. Richting katbladstraat ja. Ja, daar kunt u op rekenen. Dan wensen we u nog een goede nacht toe. Nee, we doen niet de groeten. Aan niemand niet, nee. Alstublieft en graag gedaan.

2 opmerkingen:

Annemieke zei

Toch wel bijzonder, zo'n nachtelijke reportage. Gelukkig is Japekop weer heelhuids terug gekomen. En arme Bohr! Dat is juist zo'n leuk meisje. Jammer dat ze zo wordt gepest door die gekkerds van de hof is vol partij.

Anoniem zei

Hihihi, die ogen van Panda op de laatste foto !!!