vrijdag 16 januari 2009

Geen voedingswaarde....


Het is erg merkwaardig dat wij op onze ronde door de buurt vaak geen kat tegenkomen, en dat we dan, wanneer wij terugkomen bij de redactie, merken dat zij ons wel opzoeken! Zo ook deze keer. Daar loopt Bolle-wangen, en hij gaat recht op ons poezenloket af.....


Komt hij vragen om een voedselpakket? Of zijn zijn ogen vertroebeld en denkt hij dat onze Japekop een wijffie is?


Er wordt even kort kennis gemaakt. En er is geen enkele vijandigheid te bespeuren. Gelukkig maar, want wij hadden eerder de indruk dat Bolle-wangen een vechtersbaas was vanwege de krassen op zijn snuit.


Hier heeft Bolle-wangen (hierna Bw genoemd, anders zijn we vanavond laat nog aan het typen) net ons paaltje gemarkeerd met een paar stroperige druppels. Nee Japekop, daar kun je niet tegenop heh? Zo ruiken "wilde" katers die op zoek zijn naar krolse dames! Het ontzag straalt van Japekop's snuit af. Deze rooie jongen moet van een ander soort zijn! En hij levert geen gevaar op want hij is onderweg en heeft geen koffertje bij zich, dus hij gaat niet blijven (zoals die Zoebel waar je nu mee opgescheept zit). Dat is een hele geruststelling.


Inderdaad, Bw besluit al gauw dat hij weer eens verderop moet gaan. Maar wij hebben hem nog niet geinterviewd! Dat betekent dat wij nodig achter hem aan moeten en zijn aandacht moeten vangen. Maar hoe doen wij dat?


Wij voelen in onze jaszakken. Ha, we hebben nog twee kattensnoepjes! Bw is ondertussen de Steeg ingelopen, maar als wij een snoepje naar hem toegooien, draait hij zich om. Eindelijk hebben wij contact met deze vreemde snuiter die wij zomaar Bolle-wangen hebben genoemd.


Bw:
Ach, wat is dat nu aardig van u. Kattensnoepjes. Nu wil het toeval alleen dat ik niet zo van snoepjes hou. U dacht dat ik misschien honger had? Wel, dan moet u beter naar mij kijken. Mankeert er wat aan mijn vacht? Nou dan.


Inderdaad, mijn neus is aardig gekrast. U kent dat niet? Krassen op de neus? Oh, bij mensen komen die krassen op de rug? Nee, de dames die ik tot nu toe heb eh...... gehad, zal ik maar zeggen, bedanken mij met passie door mijn neus te beschadigen. Gaat wel weer over ja. Nee, mijn oren zijn vrijwel onbeschadigd, dat heeft u goed gezien.


Wilt u nu echt dat ik die snoepjes opeet? Wel, ten eerste heb ik dus helemaal geen honger. Nee, ik ben goed op gewicht en mijn vacht glanst dus, maar dat had u net al zelf vastgesteld. Maar goed, ik zal uit beleefdheid een hapje nemen. Omdat u het zo goed met mij meent, ja.


Nee, echt vies is het niet. Maar ze hebben weinig voedingswaarde, deze snoepjes van u. Ik bedoel dat ze niet echt zoden aan de dijk zetten. Ik hou meer van stevig voedsel. Ja, ook omdat ik zo vaak op reis ben natuurlijk. U dacht dat ik wellicht een zwerver zou zijn? En wat denkt u nu? Nu u me wat beter hebt bekeken?


U twijfelt? Kijk nog maar eens goed dan. En? Heb ik uw twijfel kunnen wegnemen?


Dan moet ik nu weer gaan. Ja, ik weet zeker dat er ergens een hele mooie dame op mij zit te wachten. Ik moet haar alleen nog vinden, maar ik geef niet op. Ja, lellebellen kom ik genoeg tegen, maar die zijn voor tijdverdrijf. Ja, natuurlijk ook om mijn genen door te geven, want waar gaat het anders om in dit leven? Voortbestaan van de soort inderdaad, en mijn soort mag er wezen, vindt u ook niet? Ach ja, die wangen. U mag dat dan misschien niet zo mooi vinden, mijn hangwangen, maar het is wel bijzonder heh? Daarom ja. Nou, daarom moet ik dus mijn genen doorgeven! Nee, mijn nakomelingen hoeven niet perse rood te zijn. Ja, ze mogen ook grijs, zwart of gevlekt zijn, dat maakt mij echt niet uit. Als ze maar allemaal van die bijzondere wangen hebben.
Maar ondertussen hebben we wel kostbare tijd verspild. Nee, u niet maar ik dus wel. Ik moet nodig weer verderop ja. Tot ziens, zullen we maar zeggen? Ja, geeft u die restantjes van de snoepjes maar aan die kleine schooier die achter u staat. Lief ventje, dat geloof ik best, maar de pit is er een beetje uit heh? Zeker geholpen? Dacht ik al.


Misschien staat ze wel om de hoek op mij te wachten. De dame van mijn dromen, ja. Voor de zekerheid laat ik op heel veel plekken wat druppels achter. Opdat ze mij weet te vinden inderdaad. Fijn dat u mij succes wenst met mijn missie. En wilt u in uw katblad de mensen laten zien dat ik niet ondervoed ben en dat mijn vacht in goede conditie is? Alvast bedankt daarvoor.

(Wilt u de vacht van Bw beter bekijken? U kunt elke foto vergroten door erop de klikken!)

7 opmerkingen:

Anoniem zei

Wat goed dat je contact met Bw hebt kunnen maken, Annemarie.
Hij ziet er inderdaad prima uit, behalve die krassen op zijn neus. En dat zijn eigenlijk een soort trofeeen, begrijp ik. Dus daar is hij alleen maar trots op. Als hij maar geen FIV heeft, dat komt nogal eens voor bij ongecastreerde katers.

Mevrouw Katblad zei

Hij ziet er gezond uit. En verder maar hopen dat neus-neus contact niet tot problemen leidt! Want daar hadden we geen rekening mee gehouden....

Anoniem zei

Neus-neus kan dacht ik geen kwaad voor FIV en FeLV, dat wordt meer overgebracht via vechten. Neus aan neus kan misschien wel niesziekte overgebracht worden, maar ten eerste ziet hij er niet uit dat hij dat heeft en ten tweede zal Japekop daar wel tegen ingeënt zijn.
Bw ziet er touwens verder echt gooed doorvoed uit en met een lekker dikke vacht. Alleen zijn neus...en uit zijn oren zijn ook hier en daar wat hapjes genomen.

Anoniem zei

Wij zijn weer een beetje gerustgesteld. En Japekop is overal tegen ingeent hoor! Behalve tegen gebrek aan aandacht. Maar dat is niet alleen een kattenprobleem; de homo sapiens kampt daar ook wel eens mee, heh?

Mevrouw Katblad zei

Fijn dat we zulke wijze lezers hebben! Dank u wel voor uw reacties!

Annemieke zei

Ik ben een beetje laat met een reactie, maar ook ik ben blij de BW kat er zo goed doorvoed uitziet van dichtbij! Hij heeft kennelijk toch een huis en een baasje. Sommige katten malen niet om kattensnoepjes...raar maar waar. En leuk om te zien dat BW niet agressief is tegen geholpen katers! Daar kan onze Franskat nog wat van leren.

Anoniem zei

Heb nog even gegoogled: van FIV klopt het wat ik eerder zei en FeLV wordt behalve door bijtwonden ook door langdurig sociaal contact overgebracht (waarmee dan bedoeld wordt steeds uit dezelfde bakjes eten, elkaar wassen etc.)