zondag 4 januari 2009

Controleur controleert controleur...


Harremans:
Ik heb het inderdaad erg druk vandaag. Ja, nieuwe jaar heh? Dan beginnen we met een schone lei, mijn broer en ik. Dus ik ben nu met de schuurdeur en omtrek bezig. Controleren op vreemde luchtjes inderdaad. Nee, ik ben er nog niet uit wie of wat het is dat hier zo ruikt, maar ik kom er nog wel achter.


Fietstascontrole is ook altijd erg belangrijk, ja. Weer heel ander luchtje dan de schuurdeur, dat kan ik u wel verzekeren.


Mmmmm. Ook interessante geur, hier op die muur. Een hoop nieuwe luchten dit jaar ja. We zullen het er druk mee krijgen. Ja, met alles inventariseren en rubriceren en dergelijke. En dit is dan nog maar een klein stukje van ons gebied. Ja, de hele tuin moet in kaart gebracht worden. Nieuwe kaart inderdaad, die van 2009 dus.


Panda (boven):
Ik weet dat mijn broer Har net deze fietstas heeft gecontroleerd, maar ik controleer weer of hij dat wel goed heeft gedaan. Ja, ondertussen is hij alweer in de tuin bezig en juist dat vertrouw ik niet. Nee, hij doet alles veel te snel en te vluchtig. Daarom controleer ik hem ja. De muur neem ik zo ook nog even mee in mijn controle, dat klopt ja.

Struikjes horen ook bij de controle inderdaad. Vooral de uitstekende takjes heh? Ja, daar is een hoop langsgelopen, dat ruik je zo. Wat er langsloopt? Nou, vogels van diverse pluimage, zal ik maar zeggen. Daar bedoel ik mee dat er honden zijn langsgekomen, mensen en ook soortgenoten van mij inderdaad. Ja, dat verschil ruik ik direct. Vooral honden laten smerige luchtjes achter maar vlak de mensen ook niet uit. Tja, ik zou natuurlijk liever niet hebben dat er maar van alles langsloopt hier, maar soms hou je dat gewoon niet tegen heh? Nee, het is onbegonnen werk om dag in dag uit maar de poorten te bewaken en de bezoekers te selecteren.


Ja, de partij "Hof is Vol" probeert inderdaad wel een kattenwacht te organiseren waarbij wij volgens schema deze tuin bewaken, maar het komt maar niet van de grond. Meningsverschillen inderdaad. Ja, de leden van de partij zijn het niet altijd met elkaar eens, dat klopt. Ja, u zou kunnen stellen dat ze het eigenlijk zelden met elkaar eens zijn en dat er veel ruzietjes plaatsvinden. Nee, wie de leden zijn, kan ik u echt niet vertellen. Dat houden wij inderdaad geheim. Ja, de partijleider is Rooie Gijs inderdaad. Partijvoorzitter is Mio, dat klopt. Hoe komt u eigenlijk aan die informatie?


Nee, ik ben gewoon lid. Mijn broer Harremans ook ja. Sinds kort dus. Maar hij doet erg zijn best want hij zou graag een jongerenafdeling van de partij willen beginnen. Wat ons doel is? U vraagt naar de bekende weg. "Hof is Vol" zegt het eigenlijk al, niet? Ja, wij willen alle vreemdelingen uit de Hoftuin weren. En wie hier al woont maar hier niet past, moet ook weg. Meer vertel ik u niet want dan klap ik uit de school en ik wil voorkomen dat ik uit de partij word gezet.


Kijk, nu is, tijdens ons gesprek, mijn broer Harremans zonder overleg met mij in de tuin aan de slag gegaan. Wel, omdat ik hoofdtuinman ben en hij slechts mijn "knecht", had hij mij eerst om een opdracht moeten vragen. Dat heeft hij dus niet gedaan, nee. Ik moet ons gesprek dus beeindigen. Ja, ik moet nu bliksemsnel gaan controleren wat hij nu net heeft gedaan. Aan controlewerk dus ja.


Er is haast bij, dat ziet u zeker wel.


(Wij hebben hier geen tekst bij maar kunnen wel melden dat er een meningsverschil lijkt te zijn tussen beide broers.)


Harremans:
Ik deed gewoon eenvoudig controlewerk, niks bijzonders nee. Mag dat weer niet van mijn broer. Ik had hem eerst om raad moeten vragen ja. Nu gaat hij weer controleren wat ik net al heb gecontroleerd. Nee, hij vertrouwt mij dus voor geen cent en dat is erg vernederend voor mij. Ja, hij weet altijd alles beter. Alleen met het stoelentesten bemoeit hij zich niet. Nee, dat is echt mijn hobby en daar houdt hij zich buiten. Verder bemoeit hij zich met alles wat ik doe. Ja, altijd maar controleren wat ik net heb gedaan.

Ik kap er nu maar mee. Nee, zo heb ik er geen zin in. Dan werk ik net zo lief niet. Bovendien doet hij ook niet alles even zorgvuldig hoor, dat kan ik u wel vertellen!


Hier, bij deze kerstboom bijvoorbeeld. Ja, daar was u net bij, dat mijn broer Panda hier aan het controleren was. Maar volgens mij heeft hij alleen maar met u zitten kleppen en helemaal niks gecontroleerd. Ja, ik zag het wel! Daarom moet ik hier nu weer zijn werk controleren. Of hij zijn controle dus goed heeft uitgevoerd ja, en ik zei u net al dat ik mijn twijfels daaromtrent heb. U kunt mij niet meer volgen? Oh, u wilt mij niet volgen! Dat is heel wat anders. Ja, dan moet u inderdaad maar deze tuin verlaten. Nee, als u mij en mijn broer niet begrijpt, snapt u dus niets van ons, katten. Wel, dan heeft u een probleem en niet ik!

2 opmerkingen:

Trudi zei

Ziet er in Leiden kouder uit dan hier!

Anoniem zei

Het was gisteren echt zo koud hoor! Misschien moet u wat vroeger opstaan??