maandag 26 januari 2009

Harremans' zondag


Harremans:
Ik heb effe niks te doen nee. En ik weet niet waar mijn broer Panda is. Ja, die geeft mij altijd opdrachten maar dat heeft hij vandaag niet gedaan. Dus doe ik maar niks. Ja, dat is dus kennelijk de bedoeling, dat ik niks doe. Had hij me maar een opdracht moeten geven. Nu is er in de tuin toch niet zoveel te doen. We kunnen eigenlijk alleen maar wachten op het voorjaar en dan wordt het vanzelf wel weer druk. Ja, dan moet je gaan opletten of datgene wat boven de grond komt wel het juiste is. Of het wel bruikbaar is dus voor het maken van hang- en ligplekken dus. Maar daar kan ik nu nog niets over zeggen want er komt nog niks belangrijks boven de grond. En daar ik ook geen opdrachten van mijn broer heb gekregen, lig ik hier gewoon niks te doen.



O jee! Nee, denk maar niet dat ik nu naar u toekom voor een aai! Nee, het is meer dat ik even ergens anders ga zitten want die lastpak komt eraan. Ja, die Iwan. Vriend van u, is het niet? Nou, dus niet een vriend van mij. Hij dringt hier om de haverklap binnen en bemoeit zich met de inrichting van onze tuin. En dat terwijl wij hem nooit om advies hebben gevraagd en dat trouwens ook niet wensen.


Nee, hij is niet kwaadaardig maar wel bemoeizuchtig en dat is al erg genoeg. Bovendien woont hij hier niet dus hij heeft hier ook niks te maken.


Ik mag hem dus niet. En ik zou graag willen dat u hem meeneemt naar elders. Hoezo bemoeit u zich niet met onze onderlinge geschillen? Als ik u nu gewoon vraag om die Iwan even mee te nemen, onze tuin uit ja, dan kunt u toch wel uw medewerking verlenen?



Kijk, daar heb je het al. Gaat hij aan onze planten snuffelen. En eraan trekken ja. Takjes afbreken enzo, en je zult zien dat hij precies de verkeerde takjes knakt of verwijderd. Omdat hij dus helemaal geen verstand heeft van tuinieren. En ik kan me dus hieraan zo ergeren! Ja, het irriteert me wezenloos dat hij zo, zonder kennis van zaken, tekeer gaat in onze tuin, die wij met zoveel zorg trachten bij te houden en op orde hebben.


Ja hoor, ga maar met die grote rooie snuit tussen de uitgebloeide hemelsleutels rotzooien. Hij heeft er geen idee van wat hij nu aan het doen is en verpest de hele boel. Gut gut, het is niet te geloven. Hij zou even kunnen vragen of het wel zinnig is wat hij doet, maar eigenwijs als hij is, vraagt hij helemaal niks en drukt gewoon zijn dikke kinnebak tussen onze planten. Het is maar goed dat mijn broer Panda het niet ziet, want die zou helemaal uit zijn bol gaan.


Huppakee, gooi je hele lijf er maar tussen. Ja hoor, schuif die hele boel maar opzij, wat kan jou het schelen heh? Tjonge jonge, zo'n grote rooie kop en zo weinig verstand. Ja, het is dat ik helemaal alleen en in mijn eentje ben, anders had ik hem te grazen genomen.



Nou. Zijn we klaar met ons geplet en geneuzel tussen mijn planten? Het is toch eigenlijk te gek voor woorden. Kijk nou wat hij gedaan heeft! Hoe een zooi hij ervan heeft gemaakt! Mevrouw Katblad, doe me een lol en stuur die rooie rakker naar huis of schop hem de Poort uit. U werkt niet mee? U schopt nooit? Op zich is dat een goede zaak, dat u niet schopt dus, maar het is jammer dat u niet bereid bent onze tuin te redden. Ja, dit alles betekent dat wij, mijn broer en ik, straks weer extra werk moeten gaan verzetten om de boel weer enigszins op orde te krijgen. Gelukkig is er vanavond weer een partijvergadering, en ik zal dus ook niet aarzelen om dit probleem op de agenda te zetten. U hoort nog van ons, daar kunt u zeker van zijn!

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Je hebt gelijk dat Iwan geen kaas heeft gegeten van tuinieren, Harremans. Maar hij bedoelt het niet kwaad. Je moet niet altijd meteen zo negatief reageren.
Bovendien kom je ook wel eens op ons terras kijken, terwijl je daar niets te zoeken hebt, en dat vindt Iwan ook niet erg.

Anoniem zei

Zo Harremans, nu horen we het ook eens van een andere kant...wel kritiek hebben op anderen die in De Hof komen, maar ondertussen ook op andermans terras lopen rond te neuzen !