maandag 3 november 2008

Japekop knapt het vuile werk op


Japekoppie:
Ik ben op pad gestuurd door de hoofdredacteur. Voor een reportage inderdaad, over het ruimteschip. Ja, ik ben behalve journalist ook nog Verkenner A, dus ik ben bij uitstek de juiste kat om daar onderzoek naar te doen. Laten we maar eens gaan kijken wat de fotograaf en Bel de Franskat hebben gezien. Gaat u mee? Camera opgeladen?


Hier was het dus? Ja, ik ben voorzichtig. Nee, ik ruik helemaal niets buiten de gewone geuren. Die van de bladeren en de aarde ja. En hier en daar een leeg bierblikje, dat ook inderdaad. Tussen deze struiken moet dus een ruimteschip geland zijn? Nou, ik vind het een mooi verhaal maar geloof er niks van. Nee, laat mij maar even gaan kijken.


Zo zo! Ja, vreemd apparaat. Lijkt verdacht veel op een zuigmonster. Nee, geen ruimteschip hoor, maakt u zich maar niet ongerust. Nou, ik weet natuurlijk niks helemaal zeker, maar het ruikt hier in elk geval niet naar ruimtewezens. U wilt niet zelf even komen kijken? Nee dus.


Was dat alles? Mag ik nu weer naar huis? Ja, het is een beetje fris heh? Oh, de Franskat. Waar die gebleven is? Zit waarschijnlijk gewoon thuis met zijn billen tegen de verwarming aan. Zou ik ook moeten doen. U vindt dus dat ik nog even verder moet onderzoeken. Waar moet ik dat dan doen, volgens u?


Nee, ook hier niks vreemds. Gewoon varens en veel dooie bladeren. Hier en daar een schimmeltje ja, maar helemaal niets buitenaards, dat kan ik u wel verzekeren. Ook geen Bel nee.


Moet ik nog verder zoeken? Waar zoek ik eigenlijk naar? Oh ja, ruimtewezens of de Franskat. Het spijt me maar ik kan u geen nieuws bezorgen voor het katblad. Nee, met de beste wil van de wereld kan ik hier geen spannend verhaal van maken.


Ik stel voor dat we gewoon weer teruggaan naar de redactie. Dan kunt u uw krant lezen en ik wat brokkies eten. Nee, als hier wat bijzonders was geweest, had ik dat, als Verkenner A en journalist zijnde, vast en zeker ontdekt. U kunt nog even een poging doen om dat dooie zuigmonster onder die boom vandaan te halen, dan is het hier weer netjes. Hebt u geen zin in? U wilt geen vieze schoenen oplopen? Dat is fraai. Ik mag het vuile werk doen en vieze poten krijgen maar u geen vieze schoenen. Het wordt hoog tijd dat we eens gaan praten over een loonsverhoging. Heb ik nu de rest van de dag vrij?

Geen opmerkingen: