zaterdag 8 november 2008

Haagse palen en Leidse palen


Panda:
Ah, bent u daar? Welkom. Ja, want ik wil het ergens met u over hebben. De kwestie lantaarnpalen. Was u al wat opgevallen hier in de Hoftuin? Ach, u hebt nog niet goed om u heengekeken dus. Op zoek naar kattennieuws zeker? Past u daar maar mee op, want voor u het weet heeft u last van een tunnelblik. Ja, dan ziet u alleen nog maar katten en verder niets. Lijkt me niet goed voor u want we leven in een gevaarlijke wereld. Straks ziet u nog katten in uw ooghoeken als die er helemaal niet zijn! Heeft u al last van? Dan zou ik helemaal maar uitkijken!
Maar goed, als u dus om u heenkijkt wat ziet u dan? Ik bedoel natuurlijk niet de katten en de planten. Even uw blik omhoog. Jah? Juist, nieuwe lantaarnpalen. De hele dag vreemde mannen in de tuin ja. Nee, we waren van te voren niet ingelicht. Ik kwam vanochtend buiten, zie ik opeens allemaal draden uit die palen hangen. Allerlei kleuren inderdaad, en iets in mij zei mij dat ik daar maar beter niet mee kon gaan spelen. Toen kwamen er weer mannen. Ja, dat was voor mij een teken dat ik maar weer naar huis moest gaan. Naar binnen inderdaad, voor de veiligheid. Wel, toen ik aan de eind van de middag weer buiten kwam, stonden er opeens andere palen. Weet u hoe dat zit? Ik bedoel: waarom enzo? Want er was helemaal niets mis met onze lantaarnpalen.


Ach, dit is een foto van een oude lantaarnpaal. Best mooi ja. Antiek, lijkt wel. Steekt mooi af tegen de blauwe lucht inderdaad. Waarom moest die weg? Het was een Haagse paal? Asjemenou! Wel, dat zou ik nooit geraden hebben. U heeft ook van die Haagse palen voor uw huis? En u kijkt daar al bijna 20 jaar tegenaan?
Het is schandalig. Als ik u was zou ik geen Onroerend Zaak Belasting meer betalen, want u bent dus al die tijd al bedonderd door de gemeente. Ja, die OZB in Leiden is niet mis heh? Ik heb daarover gehoord inderdaad. Zogenaamd door al die monumenten in de stad, en die moeten goed worden onderhouden, is het niet? Maar ondertussen zit u dus al jaren tegen Haagse palen aan te kijken. En die moeten nu opeens vervangen worden dus. Weet u ook waarom? Niet dus.


Nou, wij hebben dus vandaag nieuwe palen gekregen. Ook groen ja, maar met koperen koppen erop. Ja, en open van boven. Daar zal best een reden voor zijn, schat ik zo in.


En dit is dus de nieuwe paal. Nee, niet zo glad als de Haagse, maar rijk bewerkt zal ik maar zeggen. U vindt het kitscherig? Maar het is dus wel echt Leidsch! Nee, ik heb nog niet geprobeerd mijn nagels erin te zetten. Eerst nog even wennen aan de omgewoelde grond en genieten van de weergekeerde rust. Ja, het is niet niks wanneer er de hele dag maar vreemde mannen rondhangen in je tuin, vooral als je daar niet op was voorbereid.



Wel, binnenkort zullen de mannen ook wel bij u in de katbladstraat komen. Ja, dan krijgt u ook zo'n Leidse paal voor uw huis. Met open bovenkant inderdaad. Dat zal u een hoop in de kosten schelen. Waarvan vraagt u? Nou, uw energierekening zal een stuk lager uitvallen als u gratis licht in uw slaapkamer krijgt niet? Weet u trouwens wat ze nu met al die Haagse palen gaan doen? Ah, u denkt: terug naar Den Haag brengen. Juist ja.
En gaan we nu nog een echt interview doen of hoe zit het?

2 opmerkingen:

Trudi zei

Tjee, ik denk dat er ook bij mij in de straat Haagse palen staan, en ik woon in Amsterdam!

Anoniem zei

Weg ermee! Voor het te laat is!