vrijdag 10 oktober 2008

Zwarte Gijs weet het allemaal


Zwarte Gijs:
Zo, mevrouw Katblad! Armetierige zooi hier in en rond die pergola! Ja, ik had gehoord over uw mislukte druivenoogst en dacht, ik moet maar eens mijn licht daarover laten schijnen.


Hee, van hieraf heb ik een leuk uitzicht op mijn huis. Ach, daar komt mijn hij-mens aan met de kinderen. Dan moet ik niet te lang meer wegblijven, want dan is etenstijd nabij. Maar goed, uw druiven dus.


Nee, inderdaad. Geen cent meer waard. U moet die mevrouw met rollator eigenlijk dankbaar zijn voor haar "diefstal". Magere druiven hoor, en totaal niet sappig meer. Wel sappige spinnen trouwens! Oh, dat wist u al. Nee dank u, ik blief ook geen spinnen en bovendien hebben wij er thuis meer dan genoeg. In de blauwe regen inderdaad.


Nee, dit wordt niks meer. U heeft hier ook geen vogelnestjes? Jammer. Ja, in de boom voor mijn huis zit wel een nest, alleen zitten daar geen vogels in. Ik ga vaak even kijken of er niet een nieuwe vogelfamilie in de boom is getrokken, maar wordt keer op keer teleurgesteld. Ze zeggen dat ik tot het voorjaar moet wachten ja.


Weet u dat het hout van uw pergola ook wat krakkemikkig wordt? Ja, ik hoorde het net behoorlijk kraken en dat voorspelt niet veel goeds. Dat komt door al die dikke katten die erop klimmen zegt u? Mag ik u er dan op wijzen dat ik allesbehalve dik ben en dat u eerst uw eigen katten maar eens onder de loep moet nemen? Nee, mevrouw Troy is zo te zien mooi op gewicht maar haar zoon Japekop moet maar eens wat meer lichaamsbeweging gaan nemen. En ik zou ook maar uitkijken met die nieuwe van u, ja, die Boezelmans, want die is ook al aardig op gewicht. Voor zijn leeftijd bedoel ik dan. Twee kilo zegt u? Dat is behoorlijk zwaar voor een katje van drie maanden. Pas maar op voor uw pergola. Ja, anders gaat het u geld kosten heh?


Nou, die roos van u heeft ook zijn beste tijd gehad. Veel luis erin ja. En u mag 'm wel eens snoeien. Nee, onze blauwe regen wordt altijd op tijd mooi bijgesnoeid en de stam wordt alsmaar dikker. Ja, dat is een goede zaak want zo kan ik via die stam naar ons balkon klimmen. Heeft u me nog nooit zien doen? Dan moet u maar eens wat meer de straat op en goed om u heenkijken, heh?


Wel, mijn hele familie is naar binnen gegaan dus wordt het ook tijd voor mij om me te melden voor de dis. Is die tafel stevig genoeg? Mooi, dan spring ik daar maar op. Vergeet u niet op tijd uw druif en de roos te snoeien?

2 opmerkingen:

Annemieke zei

Je zit daar wel heel mooi, Zwarte Gijs! Inderdaad jammer van de druiven...hopelijk volgend jaar wat meer zon en wat minder regen in de zomer.

Mevrouw Katblad zei

Nou, die regen was niet erg hoor! Maar inderdaad niet genoeg zon; komt ook omdat de bomen in de straat teveel schaduw brengen - ze worden te groot!