zondag 26 oktober 2008

Onoplosbaar raadsel


Panda:
Dag mevrouw Katblad. Wat ik hier doe? Ik probeer iets uit te vogelen. Nee, ik ben er nog niet uit maar misschien kunt u me wel helpen.


Dit ding dus. Weet u waarvoor het is? Voor een parasol zegt u? Wel, dat zegt me helemaal niks. Maar dat is verder ook niet belangrijk. Het gaat me eigenlijk over het water. Ik zal het u laten zien.


Kijk. Hier is een rond gat. Er zit water in dus. Ik heb het geproefd en de kwaliteit is goed. Ik snap alleen niet waar het vandaan komt. Ik heb er al met mijn poot in zitten wroeten, maar volgens mij komt het water niet van onderen. Het gat ziet eruit als dat wat wij binnen hebben. In de gootsteen inderdaad. Maar daar zitten gaatjes in waardoor het water wegloopt. En hier zitten helemaal geen gaatjes in. Dat stelt me dus voor een raadsel. Hoe kan dit water nu weglopen?


U zegt dat het niet weg kan lopen? Het blijft erin staan? Dat kan toch niet de bedoeling zijn? Oh, het verdampt dus. Heeft u dat met eigen ogen gezien? Nee dus. Hoe kunt u daar dan zeker van zijn? Voorlopig zit dat water er al een uur in want zolang ben ik hier al bezig. En ik heb echt nog niets zien verdampen, gelooft u mij nou maar. Ja, ik heb er wel wat van gedronken, dat klopt. Ik moest immers de kwaliteit ervan vaststellen heh?


En weet u, als het niet kan weglopen, dat water, dan kan er dus ook niets meer bij. Want als het vol is is het vol. Je moet er dan eerst weer wat uitdrinken. Dan kan er weer wat bij ja. Dit gat blijft dus een groot raadsel en ik kan er helemaal niks mee. Tenzij ik ontdek hoe het werkt. Maar ik hoor al dat u mij daarbij dus niet kan helpen. Weet u wat zo lastig is?


Hier zit nog zo'n gat. Ook gevuld met water inderdaad. Dit gat is nog een groter probleem want daar kan ik dus niet bij. Bij het water dus. Dat kleine gat zou ik nog kunnen leegdrinken maar dat lukt bij deze dus niet. Ik kan er hooguit uit nippen, maar als ik te diep ga, loop ik de kans dat mijn kop erin vast blijft zitten. Nee, ook dit water kan niet weglopen. Ik snap er dus helemaal niks van maar ga niet weg voordat ik het raadsel heb opgelost. Van allebei de gaten ja.


U gaat daar niet op wachten? U bent toch van het katblad? U weet toch alles? Nee, komt u nu niet weer met die parasol en dat verdampingsverhaal want dat gaat er bij mij niet in. Gaat u maar mooi verder met foto's maken in de tuin, ik ga u deze keer niet vergezellen. Eerst dit raadsel oplossen ja. Als ik eruit ben, bent u de eerste die het hoort. Ajuus!
Een kwartier later, toen wij naar de redactie teruggingen, was Panda nog bezig met het "uitvogelen". Hij is niet meer langsgeweest met een verklaring omtrent zijn raadsel. Wij denken niet dat hij de oplossing heeft gevonden.....

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Hahahahaha !!!! Fantastisch !!!

Anoniem zei

Een wijze raad als de redactie de volgende keer Panda tegenkomt: niet teveel nadenken over dit soort raadsels.. dingen zijn zoals ze zijn. Heb ik als heer van stand al lang geleden uitgekaterd...