donderdag 16 oktober 2008

Het logeerbed


Het hoofd van de redactie gaat regelmatig even kijken of de andere medewerkers zich wel aan hun rusttijden houden en elkaar niet dwarszitten.
De slaapkamer is dusdanig ingericht, dat ieder een eigen plekje heeft in de vorm van bijv. een comfortabele stoel met dekentje of mandje met zacht kussentje, en wij hebben zelfs onlangs nog twee superzachte kattenbedjes erbij gekocht. Er is dus een ruime keuze. Doch de medewerkers verkiezen allen het logeerbed in plaats van het vrolijk gekleurde en zachte pluche, al bestaat dan altijd ruim de kans op onenigheid en snauwerijen. Waarom dan toch met zijn drieen op dat ene bed?


Japekop:
Het is gewoon mijn stoel als-ie ingeklapt wordt en mijn bed als-ie uitgeklapt staat. Ik slaap al jarenlang op deze plek en ga dat niet opeens veranderen. Ik heb deze plek indertijd uitgekozen omdat hier aan het eind van de middag nog wel eens een straaltje zon wil komen. Dat valt dan bovenop mijn kop ja, en vooral als het hierboven wat kouder wordt, is zo'n warm zonnetje als een streling op je snuit. Nee, de verwarming gaat boven bijna nooit aan. Dat is inderdaad een tekortkoming van ons mens. Dat ze dat ding dus niet aanzet ja. Je vraagt je dan af waarom ze zo'n ding aan de muur heeft laten timmeren heh? Maar goed, dit is dus mijn plek en dat gaat het blijven ook.


Tokkie Troy:
Ja, een beetje druk is het wel heh? Maar ik zat hier vanmiddag het eerst toevallig! En dan komen mijn zoon en die kleine er gewoon bijliggen. Nee, ze hebben daarvoor geen toestemming gevraagd. Waarom ik hier het liefst lig of zit? Wel, het hoort ook een beetje bij mijn werk. Ik bedoel, als er wat op straat aan de hand is, zit ik zo in de vensterbank om het te aanschouwen. Ja, als er nieuws is van de straat, weet ik dat als eerste. Zo heb ik al menig gevecht zien plaatsvinden en al menige bui zien vallen. Ja, ook hagel en sneeuw dus. Wat ook meespeelt is dat ik mijn hele leven lang (14 jaar - red.) al een voorkeur heb voor deze kant van het huis. Dat komt omdat hier eerst het bed van het mens stond. Daar sliep ik dus ook op. Toen is ze gaan verbouwen en nu staat dat bed dus aan de achterkant van het huis. Ik heb daar nooit goed aan kunnen wennen. Ja, 's nachts wil ik wel bij het mens op bed slapen als dat zo uitkomt tenminste. Maar overdag is het hier beter voor mijn gevoel. Nee, zo'n poezenmand trekt mij dus helemaal niet. Waarom in zo'n lullig mandje als je op een dekbed kunt liggen, heh?


Boezelmans:
Gewoon gezellig hier ja. Ik wil bij oma Troy en oom Japekop zijn. Wil niet graag alleen slapen nee. Ja, poezenbedje is voor mij. Lekker zacht. Nee, ik ga hier niet weg ik, ook al doet oom Japekop boos. Ben helemaal niet bang voor hem. En met drie op bed is leuk. Ja, voor slapen maar ook voor zooien. En voor pesten van oom Japekop. Door mij ja. 's Nachts ook vaak bij mens op bed. Maar ook hier. Om de gezelligheid, ja. Ga je nou naar beneden? Zal ik meegaan?

1 opmerking:

Anoniem zei

Al willen ze het niet graag toegeven, toch liggen ze "gezellig" met z'n drieën op hetzelfde bed.