zondag 5 oktober 2008

Rundvlees moet altijd gekeurd worden


Japekoppie:
Het gebeurt me anders nooit, maar ik heb effe niet in de gaten gehad dat ze bezig was met de runderlappen. Nee, anders was ik natuurlijk direct naar beneden gekomen om het te keuren, het vlees dus. Ja, dat is zo onze gewoonte en dan weet ze ook watvoor vlees ze in de pan stopt, heh?
Nee, ik had het dus niet in de gaten gehad, tot ze plotklaps voor m'n neus stond met een stukje. Ik lag te slapen op bed ja. En ze kwam het me brengen. Op zich natuurlijk een aardige geste.


Toen ik vroeg waar de rest was, zei ze dat ik maar mee naar beneden moest komen. Want 1 zo'n stukje, daar kun je natuurlijk niet een vleeskeuring op baseren. Ik bedoel, je moet toch een wat grondiger onderzoek doen om vast te kunnen stellen of het vlees nu 2 1/2 uur moet sudderen of wellicht 3 uur of langer. Om het voor mensen eetbaar te maken dus, heh? Ja, daar hou ik bij mijn onderzoek altijd rekening mee.


Gelukkig had ze nog wat bewaard. Nee, de rest zat allang in de pan. Gekruid ja, dus voor mij sowieso niet eetbaar meer. Maar de stukjes op het plankje waren onbewerkt en voor mij apart gehouden. Ja, mijn moeder had al eerder wat mogen proeven. Nee, zij doet niet aan testen, zij schrokt het in rap tempo naar binnen.


Ik neem dus alleen rundvlees zonder zeentjes in mijn keuring mee. Mocht er toch een stukje zeen inzitten, dan mag de kookwekker wat mij betreft direct al op 4 uur sudderen gezet worden. Dat kan mijn mens dan afleiden uit de manier en de duur van mijn kauwen inderdaad. Nee, dit vlees was goed. Een klein randje vet, maar dat komt de malsheid alleen maar ten goede.


Die kleine zat er natuurlijk ook gelijk met zijn snuit bovenop. Nee, die weet nog niks van vleeskeuringen. Bij hem is het of hap-slok, of ermee zooien door de keuken. Ik heb daar verder niet op gelet want ik neem mijn werk erg serieus dus wachtte rustig op mijn volgende proef-exemplaar.




Ja, je kunt hier goed zien dat die kleine Zoebel (oh, heet hij Boezel?) niet goed raad weet met zijn stukje vlees. En ik was hier dus net bezig aan mijn vierde teststukje. Dit keer inderdaad met mijn linkerkaak. Ja, je moet daarvoor je kop goed schuinhouden want voor je het weet zit het tussen je rechterkiezen en dan is de test gelijk waardeloos geworden. Nee, dat keuren van rundvlees gaat volgens een strikt schema en ik ben niet van plan om daarvan af te wijken.


Kijk, hier zie je nog even hoe Zoe... eh, Boezel met zijn stukje vlees aan het zooien is. Ja, die knul moet nog een hoop leren, want een stukje mooi vlees moet je met respect behandelen. Het was dus goed vlees ja, dat kon ik wel vaststellen. Ik heb ook geadviseerd het twee-en-een-half uur te laten sudderen, langer hoefde mijns inziens niet. Ja, ik vernam later dat de mensen er lekker van hebben zitten smullen. Dus ik ben inderdaad heel tevreden over weer een geslaagde vleeskeuring door mijn persoon, ja.

4 opmerkingen:

Trudi zei

Keurmeester is een functie waar Japie zich prima in kan vinden, en een functie, die hij uitstekend doet!:-)

Anoniem zei

Er is inderdaad geen betere vleeskeurder dan onze Japekoppie. Dat heeft u dus goed opgemerkt.

Annemieke zei

Hmmm sudderlapjes! Ik heb ze liever gesudderd, dan rauw, maar het is wel handig dat iemand ze test natuurlijk! Japie heeft wel veel talenten: verkennen, testen, slapen...

Anoniem zei

Door zijn jarenlange ervaring is Japekop een 1e klas vleeschtester geworden. Alleen rundvlees trouwens hoor! Of een stukje verse, rauwe vis, dat kan hij ook goed testen. Wij proberen hier onze katten zo breed mogelijk te ontwikkelen dus......