donderdag 25 september 2008

Eerste les Verkenner A (voor junioren)


Cera:
Ik zit nu officieel op de verkennerscursus ja. Voor mijn diploma Verkenner A inderdaad. Nee, het examen is waarschijnlijk pas in het voorjaar, dus ik kan nog heel lang oefenen voor het zover is. Ja, de cursus wordt gegeven door mevrouw Katblad, en we gingen eerst naar de Kruidentuin om daar te verkennen dus. Daar kwamen we Jaya tegen.


Jaya heeft maar 1 oog inderdaad. Maar daar kan ze heel goed mee kijken. Jaya was tuinwacht die dag, dus ze liet zich door ons niet van de wijs brengen. Ik moest haar met rust laten want tuinwachters mag je niet storen. Ja, dat hoort ook bij de les.


Kaya was er ook. Zij wou graag naar binnen en zat te wachten tot iemand het raam voor haar opendeed. Dat gebeurde even later ook ja. Maar ze hield mij goed in de gaten want ik ben hier eigenlijk een vreemde heh? Ja, ik heb wel recht van overpad, inderdaad. Bovendien mogen verkenners altijd langskomen, als het maar voor de cursus is. Nee, zooien in de tuin wordt niet toegestaan, dat moet je in je eigen gebied doen. Voor mij is dat de katbladstraat ja.


Als verkenner moet je af en toe ergens bovenop gaan staan om de omgeving goed te kunnen overzien. Dus sprong ik op de tafel en dat was dus goed van me. Ja, ik kon alles goed zien. Toen ben ik naar beneden gesprongen.


Tussen de planten gekeken of daar nog iets bijzonders was. Ja, ook van het kattenkruid gegeten en dat mocht dus niet. Tenminste, niet als je aan het verkennen bent want dat benevelt je brein. Nee, ik dacht dat je er alleen wat vrolijker van werd maar er gebeurt nog wel meer dan dat dus.
Ja, dit was een slechte aantekening en dat moet ik dus niet meer doen tijdens een verkenningstocht. Anders haal ik mijn diploma natuurlijk nooit!


Ja, ik moet nog een hoop leren. Na dat kattenkruid hebben we even gerust om de beneveling te laten verdwijnen. Toen gingen we door naar de parallelstraat. Geel gebied ja.


Steeds om hoekjes kijken heh? Ja, dat je niet wordt verrast dus. Nou, er kan van alles zitten achter elke struik of fiets. Dus je moet overal goed kijken en vooral ook ruiken. Nee, als je iets niet opmerkt ben je bij voorbaat al gezakt.


Ja, je moet ook af en toe de struiken in. Om eventueel vreemde dingen te ontdekken inderdaad. Nee, dat vind ik niet eng. Ik ga graag de struiken in want dat vind ik reuze spannend.

Steentjes moet je ook altijd controleren ja. Nee, dat is geen prettig werk want dan ruik je dat er honden zijn langsgeweest. Erg onaangename geur, dat klopt. Nee, niet bepaald een streling voor mijn neus.

De verkenning eindigde weer in de katbladstraat. Voor de deur van de redactie ja. Ja, het is de gewoonte dat je na een verkenning wordt beloond. Maar daar moet je dan wel om vragen; het komt niet vanzelf naar je toe. Ik ben wel goed in het vragen om een beloning ja. Nee, daar heb ik dus totaal geen moeite mee.
Ik kreeg eerst een gistsnoepje. Wel, toevallig hou ik niet van gistsnoepjes. Ik heb die dan ook beleefd doch beslist afgewezen ja. Het aanbod van een paar seniorenbrokjes heb ik niet afgeslagen nee, want die vind ik zeer smakelijk. Nee, ik ben nog geen senior, maar dat maakt niet uit. Seniorenbrokjes zijn helemaal niet gevaarlijk voor junioren, dat heeft de dierenarts van het katblad zelf gezegd.


Het gistsnoepje is inderdaad blijven liggen op de stoep. Later was het weg, maar ik weet niet wie het heeft opgegeten. Misschien was het Pim wel, of die grijze jongen. Nee, die grijze heb ik niet meer gezien. Ik denk dat ik voor hem niet enthousiast genoeg was, of zoiets. Nee, ik leg het niet aan met andere jongens want ik wil Japekoppie niet jaloers maken. Als ik mijn diploma Verkenner A (voor junioren - red.) heb gehaald, kan ik misschien in het voorjaar samen met Japekop op verkenning gaan. Ja, daar verheug ik me erg op. Nee, ik weet niet of hij dat leuk vind; hij heeft een beetje ingewikkeld karakter ja. Wispelturig inderdaad. En als hij het niet wil, kan ik altijd die kleine Boezelmans meenemen. Als die groot is ja. Denkt u dat hij in het voorjaar groot genoeg is voor zijn eerste lessen?

8 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik heb het Leidsch Katblad gisteren pas ontdekt (las erover in het blaadje van asiel Stevenshage). Maar wat een leuke krant is dit, ik neem meteen maar een abonnement (oftewel zet de site bij mijn meest favoriete favorieten :) )
En Cera, voor zo'n eerste keer vind ik toch dat je het goed hebt gedaan (ja, da kattenkruid was een beetje een misser, maar goed).

Anoniem zei

Hallo Katja, welkom bij het Leidsch Katblad. Als je pas bent begonnen met lezen, lig je een heel eind achter! Ik zou maar een weekje vrij nemen als ik jou was om het al het nieuws van het katblad door te nemen!

Anoniem zei

Ik heb gisterenavond al een paar uur zitten lezen in de archieven :) Maar inderdaad heb ik nog lang niet alles gelezen ...

Annemieke zei

Goed gedaan Cera! Kattenkruid negeren is natuurlijk lastig, maar verder verliep het vrij vlekkeloos toch? Met een beetje oefening komt dat helemaal goed!

Anoniem zei

Cera is een heel goede leerlinge! Als zij zo gemotiveerd blijft en haar best blijft doen, redt zij het wel!

thea1512 zei

Wat is dit keileuk. Ik zit sinds de tip van Katja hier al uren gelezen, maar kom er inderdaad achter dat ik weken nodig heb om alles te lezen. Wat een heerlijke kattenbuurt. Het is dat ik zo verknocht ben aan mijn eigen huisje, maar al lezend krijg ik af en toe de neiging om toch te verhuizen. Uiteraard staan jullie bij mijn super favo's.
Thea

Mevrouw Katblad zei

Ja, het is zo langzamerhand meer soap dan krant geworden! Ook welkom en veel plezier met het Leidsch Katblad!
Wij zijn trouwens van plan om t.z.t. een boekje uit te geven met de leukste verhaaltjes, maar zullen daarover nog wel berichten.....

Anoniem zei

Ja, misschien is het wel soap, maar beter dan GTST of ONM :)
Kom maar op met dat boekje !!!!