vrijdag 8 augustus 2008

Doen waar je goed in bent


Pim:
Vandaag heb ik me bij de redactie gemeld voor mijn eerste stage. Omdat ik dus verslaggever wil worden. Maar ik heb geen ervaring en daarom wou ik mee. En ook omdat ik niks anders te doen had.


Mevrouw Troy ging niet mee. Ze had zogenaamd bureaudienst, zei ze. Maar dat is niet waar want ze zat gewoon buiten op de tafel. Ik denk dat ze niet mee wilde omdat ik meeging. Onze relatie is nog niet helemaal top. Of eigenlijk: helemaal niet. Ze mag me niet zo omdat ik haar in het verleden nogal heb gepest. Daar heb ik spijt van maar ik kan de dingen niet terug draaien. Dan maar zonder mevrouw Troy op pad.


Japekoppie ging wel mee. Hij heeft al veel ervaring. Hij drinkt altijd eerst water voor hij op reportage gaat. Dat vond ik niet nodig en toen zei hij dat ik eigenwijs was. En dat ik goed moet luisteren als ik les krijg. Ik weet niet of ik wil luisteren naar Japekoppie.


Toen gingen we naar de Kruidentuin: de fotograaf, Japekoppie en ik. Ik liep achter de fotograaf aan en Japekoppie ging de struiken in.


Toen de fotograaf stil bleef staan, ging ik er maar bij liggen. Wat moest ik anders? Ik snap niet hoe je aan nieuws moet komen en hoe dat gaat, dat verslaggeven. Ik dacht dat we gewoon een stukje gingen lopen en dan weer naar huis gingen. Maar zo gaat het dus niet.


Japekop zei dat ik op zoek moest gaan naar opmerkelijke zaken. Maar ik weet niet wat dat betekent. Dus toen heb ik gevraagd hoe je dat moest doen. En toen zei Japekoppie dat ik niet moest blijven liggen maar aan het werk moest gaan. Want dat verslaggeven schijnt werk te zijn. Ik weet nou niet of ik zo'n zin heb in dat werken. Er komt geen aai aan te pas. En we krijgen ook niet eens wat te eten onderweg.
Maar goed, ik ben overeind gekomen en heb daar een rondje door de tuin gelopen. En de fotograaf liep met me mee en dat vond ik wel gezellig.


Maar dat naar nieuws enzo zoeken, daar heb ik echt geen talent voor. En ik kreeg er heel gauw genoeg van. Dus ik dacht: gaan jullie maar verder met je zoekerij, maar ik ga naar huis terug. En toen ben ik dus alleen naar de Katbladstraat teruggelopen.


Japekop liep toen de parallelstraat in en ging overal snuffelen en kijken. Om nieuws te vinden dus.


Toen de fotograaf en Japekop terugkwamen, zat ik al lang en breed voor de redactie te wachten. Ik verwachtte dat we dan nu wel een lekker hapje zouden krijgen, maar nee hoor. Ze eten daar op vaste tijden en dat is niet in werktijd. Dus dat was weer een tegenvaller.
Ik had daar een beetje de pest over in dus ben ik een eindje verderop voor mijn eigen deur gaan liggen. En toen heb ik nog maar eens even goed nagedacht over dat stage lopen. Ik geloof niet dat een baan als verslaggever bij mij past. Ik heb daar geen gevoel voor. Misschien moet ik maar blijven doen waar ik goed in ben: model zijn.

's Avonds was er buiten nog een redactievergadering. Ik ben daar heengegaan en heb toen gezegd dat ik verder afzie van dat stage lopen. Maar dat ik natuurlijk wel model wil blijven. Volgens mij waren ze allemaal opgelucht. Want het was hun ook niet zo goed bevallen dat ik er bij was, op reportage bedoel ik. Toen hebben we mijn eerste en laatste vergadering afgesloten met een klein hapje. En dus was dit mijn eerste en laatste verslag. En morgen ben ik weer lekker gewoon model!

4 opmerkingen:

Trudi zei

Pim misschien moet je gewoon eerst een goede snuffelstage doen, voordat je besluit geen redactielid te worden.

Anoniem zei

Ik snap het niet meer. Je hebt dus redactieleden, verslaggevers en een baas? O ja, en dan ook nog modellen? Wie doet nou wat?

Anoniem zei

Wij zullen binnenkort een overzicht geven van alle medewerkers van het katblad. De modellen kunt u alvast bekijken in de rechterkolom van het katblad (diaserie). Deze katten worden ook regelmatig geinterviewd en soms doen zij spontaan hun verhaal in ruil voor een flinke aaibeurt.

Anoniem zei

Ik vind het een goede beslissing Pim! Je doet het geweldig als model. En je kunt niet overal goed in zijn...goed dat je dat onderkent.