woensdag 19 augustus 2009

Het houdt een keer op.


Japekop:
Wel, ik ging Cera helpen bij het verkennen. Ter voorbereiding van het examen ja. En het ging allemaal heel erg goed, tot we bij de Steeg van Storm aankwamen. Ik liet haar daar dus zien wat je allemaal moet doen voor je de hoek om kan slaan. Voor je eigen veiligheid inderdaad. En ze luisterde goed naar me, daar niet van. Op de foto hierboven laat ik haar zien dat je eerst in alle richtingen moet kijken of er geen gevaar dreigt. Dat snapte ze ook wel, ja.



En toen liet ik zien hoe je altijd even de hoek moet besnuffelen om er zo achter te komen of en wie er net voor je was. Ja, want het kan heel goed zijn dat er net iemand is gepasseerd en die zou dan nog heel dichtbij kunnen zijn. Om de hoek van de Steeg dus ja, in de Katbladstraat. En omdat je, als je eenmaal in de Steeg loopt, geen kant meer uit kan, dien je dat te weten. Vandaar dus het besnuffelen van de hoek. Ja, u snapt dat wel, dat heb ik in de gaten. En elke Verkenner moet dat snappen, en leren om het dan ook nog te doen natuurlijk. Nee, als je dat allemaal niet weet, slaag je niet voor je examen.



Tenslotte kijk je nog een keer goed de Steeg door. Ja, vooral omdat Storm daar woont en die wil je echt niet tegenkomen, heh? En als het dan helemaal vrij is, dan pas loop je de Steeg in.
Ja, het was vrij dus we gingen. Cera en ik dus, ja.



In de Steeg liet ik Cera zien dat je altijd voorzichtig moet blijven. Behoedzaam ook, ja. Dus langs de muur blijven lopen vanwege mogelijke rugdekking. En goed blijven kijken omdat er altijd iemand om de hoek op de loer kan zitten. Nee, dat weet je inderdaad maar nooit. Ja, voorzichtigheid kan je leven redden.



Maar Cera rook de Katbladstraat en was niet voorzichtig. Ze rende langs me heen en ik riep haar nog toe dat ze dom bezig was maar ze luisterde niet. Als ze dit tijdens het examen flikt, kan ze haar diploma wel vergeten. Ja, ze was veel te enthousiast. Ze had het inderdaad steeds erg goed gedaan en nu werd ze overmoedig. Ja, dan vraag je om moeilijkheden, dat klopt. En die moeilijkheden lagen dus om de hoek.



Ja, deze keer was het de Boez. Ik had het al aan zien komen want Cera deed erg onbezonnen. En de Boez had dus om de hoek op ons liggen wachten, en toen Cera de Katbladstraat in wilde lopen, sprong hij bovenop haar. Ja, dat was schrikken voor Cera want zij had het niet zien aankomen. Ze krijste van schrik, dat klopt. Maar gelukkig was het de Boez maar en niet een of andere pestkop of erger, Storm dus ja. Ik hoop wel dat ze er wat van heeft geleerd en de volgende keer voorzichtiger zal zijn.
Ze verdwenen toen de Hoftuin in, de Boez en Cera. En ik wilde toch nog wat tegen Cera zeggen over haar misser, dus ik ging ze achterna. De Hoftuin in, ja.


(links Bohr, midden Cera, rechtsboven Japekoppie)
Ja, daar zat ze, samen met Bohr, stom te giechelen op het muurtje. Ja, vast nog van de schrik, dat is best mogelijk. Maar ik vond dat erg vervelend. Dat Bohr er bij was ook, ja. En ik had echt het gevoel dat ze me uit zaten te lachen. Nee, daarom heb ik niets meer gezegd en ben ik naar huis gegaan. Ja, ik heb erg mijn best gedaan om Cera te leren hoe je een echte Verkenner moet zijn, maar soms maakt ze er een spelletje van en doet ze domme dingen. Nee, ik heb het geprobeerd maar het houdt een keer op. Ja, die eigenwijsheid van dat meisje heh? Dat is 1 van de redenen waarom ik toen onze verloving heb verbroken, ja...........

1 opmerking:

ina zei

Als ik het me goed herinner was het Cera die de verloving verbrak.