maandag 27 juli 2009

Moeten katten binnen blijven?

Voor Harremans.
Harremans heeft een duif opgegeten. Veel tweevoeters vinden dat heel erg, terwijl alle tweevoeters in de stad hopen dat haarfabrieken meeuwen opeten. Maar die zijn te groot! En ook niet lekker. Mensen eten wel duiven, maar geen meeuwen. Een duifje met knoflook is goed te pruimen, maar een meeuw is tranig. Als dat niet zo was zouden er geen meeuwen lekker vuilniszakken opentrekken, dan waren ze al lang opgegeten door de tweepoters! Geef zo een meeuw eens ongelijk, afgelopen vrijdag zag ik in mijn straat een opengereten vuilniszak en daar kwamen volle broodzakken van een niet nader te noemen grootgrutter uit Zaandam uit! Maar Harremans, ik hoop dat je van je duifje hebt genoten.

Ooit ging ik naar de Biesbosch, bevers kijken. Bij Rotterdam zag ik een doodgereden groot rood dier liggen. Te groot voor een kat, maar geen kleur van een hond. Een vos dus. Dat fascineerde mij. Toevallig stond er die week een stuk in de Volkskrant, die haarfabrieken beschuldigde van het massaal uitmoorden van vogels. Helemaal niet waar!!!! Ik heb alle doodgereden dieren geteld vanaf de dode vos tot aan de Biesbosch. Dat aantal met 2 vermenigvuldigd (heen- en terugreis) en vervolgens vermenigvuldigd met het aantal kilometers snelweg in Nederland. De haarfabrieken vielen in het niet bij het door mij berekende aantal. En dat alleen van snelwegen!!!!! De schrijver van het Volkskrantartikel wilde nog net niet haarfabrieken verbieden, maar wel door de regering laten bepalen dat ze altijd binnen moesten blijven om de vogelstand te beschermen. . . . Maar auto's verbieden, nee, daar wou schrijver en krant niet aan. En Harremans, wat zijn die meeuwen toch heel mooie vogels!!!!
Met vriendelijke groet,
Hans

3 opmerkingen:

Katja zei

Interessant stukje ! De mensen die vinden dat je katten binnen moet houden omdat huiskatten niet tot 'de natuur' behoren, vinden blijkbaar duiven die in december op lichtbakken in de stations zitten te broeden wel tot 'de natuur' behoren.
Maar ondanks dat ik dit 'krom' vind, probeer ik zelf ook te voorkomen dat mijn kat een distelvlinder vangt...
Ach, misschien rukken de vossen ooit zo ver op in de stad dat ze daar de meeuwen weer onder controle krijgen (o nee, dan moeten ze eerst leren klimmen natuurlijk)

Mevrouw Katblad zei

Ik moet opeens denken aan een reportage (een tijdje geleden) op tv, waarin men reigers filmde in Amsterdam. Deze reigers waren zeer bewust, omdat ze schaars werden, naar Artis gehaald en nu leven ze in bomen in parken. Daar breken ze hun fragiele poten want ze horen niet in bomen. Bovendien zitten ze, midden in de stad, bij snackbars om eten te bedelen. Dat krijgen ze dan ook: bitterballen en kippenpootjes. En als de snackbar 1 dag in de week dichtblijft, tikken ze tegen de ramen. Ja, dat is de natuur!

Annemieke zei

We hebben vaak de beste bedoelingen, maar soms werk het averechts. BV met die reigers in Artis...
En we zijn ook een beetje watjes geworden omdat we niet meer zelf voor ons vlees zorgen, maar het zo in de supermarkt kopen. Hans heeft wel een punt dat we zelf ook duif eten (ik niet, vind duif vies - maar ieder zijn voorkeur) - dus waarom zouden we Harremans dan op zijn vingers tikken?