woensdag 23 december 2009

De witte zooi smelt.


Japekoppie:
Hier ziet u hoe ik nog even mijn avondrondje maak. Ja, voor het eten dan, want na het avondmaal gaat het kattenluik dicht en kan ik er niet meer in. Op zich niet zo'n probleem want ik kan altijd nog voor het raam gaan zitten zeuren, maar ik heb eigenlijk niks tegen vaste gewoontes en structuur, dus hoef na het eten ook niet meer zo nodig op sjouw. Maar goed, dit was dus voor het eten. En ik was de Hoftuin aan het verkennen.



Ja, die witte zooi is nu langzaam aan het smelten en daarmee komen er ook weer meer geuren vrij. Wel, bijvoorbeeld van de planten en struiken, maar ook dus van degenen die daar langs zijn gekomen. Dat waren er niet echt veel, maar toch. Je moet die dingen goed in kaart brengen en noteren, want dat is van belang. Om te weten wie waar en wanneer langskomt dus, ja. En daar ik al een paar dagen helemaal niks heb kunnen ruiken, was het weer de hoogste tijd voor een kleine ronde door de Hoftuin.



En toen we vertrokken voor deze kleine ronde, waren we met zijn tweetjes, mijn mens en ik. Ja, ook dat vind ik erg plezierig. Af en toe, als mijn mens op stap gaat met de camera, loopt er van alles mee. Nee, dan hou ik het voor gezien. Ten eerste hou ik niet van dat groepsgedoe, en ten tweede heb ik mijn mens liever voor mezelf. Dan is er nog een derde, en dat is dat ze voortdurend met zijn allen voor mijn poten lopen en precies daar gaan snuffelen waar ik dat wou gaan doen. Hoop ergernissen dus inderdaad, en daarom doe ik niet meer mee aan die groepswandelingen.
Wel, we vertrokken met zijn tweeën, maar opeens was Cera er ook bij. Nee, die is niet lastig, maar de intimiteit was wel in 1 klap voorbij, snapt u? En daarom besloot ik dan ook terug te gaan naar de redactie. Ook wel omdat het bijna etenstijd was, ja.



Hier ziet u hoe een echte verkenner, voor hij een poort uitloopt, even de straat bekijkt. Ja, want je weet nooit wie of wat er aankomt. Die echte verkenner ben ik dus inderdaad. Ja, Cera is ook verkenner geworden en heeft een heel mooie cijferlijst, maar sommige dingen kan ze niet zo goed als ik, zoals dus om de hoek kijken. Doet zij dus niet nee. Het klopt inderdaad dat zij een ander vakkenpakket had dan ik, daar heeft u gelijk in. Ja, zij is weer beter in kade-inspecties, ja. Het klopt ook dat ik zoveel meer ervaring heb dan zij. Nee, niet alleen vanwege mijn leeftijd maar ook doordat ik van jongs af aan heb geleerd verkenningstochten te maken. Ja, mijn mens heeft mij opgeleid zodra ik op straat mocht, en ik verkende dus al toen ik nog achter mijn moeder aanliep, zal ik maar zeggen. Mijn moeder was trouwens ook een uitstekende verkenner in haar jonge jaren. Ja, daarmee heb ik toch ook wel geluk gehad. Maar mijn mens heeft ook geluk met mij, wist u dat? Ja, want als ik niet zo goed in verkennen was geworden, was er nooit een Katblad gekomen. Je kunt dus wel stellen dat het Katblad is ontstaan door mijn kwaliteiten. Nee, ik bedoel maar. En nu graag het luik dicht voor mijn broodnodige rust, ja?

2 opmerkingen:

ina zei

Dan hebben wij, lezers van het LKB, ook geluk gehad met jou, Japekop.

Japekop zei

Het is maar dat u het weet. En dank u wel.